Pagina's

zondag 23 december 2012

Suriname aankomst.

de eerste Dorade,
Brood bakken dacht dat ik dat niet kon................
voor fort zeelandia............

de volgende vis..............
lifters

Mindelo (Kaap Verden) Suriname 1900 mijl.

06-12-2012  donderdag.------125 mijl.

Na Sinterklaas gaan we dus ,we nemen afscheid van iedereen en varen om 10 uur s, morgens weg.

Het weer is zonnig en er staat een windje 14-15 knopen later 20 knopen afnemend naar 10-12 knopen.

We raken zo aardig in geslingerd en hebben nog marifoon contact met de Mathiba en de Ac capella.

S, middag gaat de ratel af van de vishengel en hebben we een dorade te pakken, mooi goudgeel als je hem uit het water haalt. 60  cm en precies genoeg voor het avond eten, lekker stoven in de oven met groente en aardappelen en dat midden op zee. De nacht is vrij onrustig met veel wind wisselingen dus druk met de zeilen.

07-12-2012  Vrijdag.

Na het ontbijt de hengel weer uit, zijn net aan de koffie begonnen gaat de ratel snel af, we grijpen de hengel horen een knal en zien een grote zwaard vis omhoog springen 4 x achterelkaar maar wel met mijn spinner en 100 meter snoer in zijn bek. Deze was veel te groot voor ons ik schat 250 kg., Het topje ven de hengel is zelfs afgebroken. De wind is aan het afnemen dus het tempo gaat er wat uit we zien morgen wel wat voor dag afstand we hebben afgelegd.(dag afstand toch nog 125 mijl).

08-12-2012  Zaterdag.

Rustig zeilweer maar wel goed visweer, 2 x is het raak eerst een dorade en een Mahi mahi als ik het goed schrijf. Weer heerlijk vis in de oven dus. Verder weinig nieuws vandaag .Ate kreeg van nacht een vliegende vis tegen zijn hoofd, moeten   s, morgens  tocht even over het dek om een aantal op te rui men. Andes gaat het aardig stinken…………………

dag Afstand 120 mijl.

09-12-2012.  Zondag,

Even met Aliene gebeld daar Liane morgen jarig is verder weinig te melden. Gaan wel als een speer met redelijke wind. Heb brood gebakken en het smaakt best goed.

10-12-2012  maandag.

Maandag wasdag Ate doet de was en verder lezen we en luisteren naar de ipod.

Daggemiddelde gisteren  85 mijl ja weinig wind, hopen dat vandaag weer goed te maken.

Vandaag is Liane jarig dus strak even met haar bellen……….al weer 7 jaar.

11-12-2012.

Vandaag weinig nieuws we gaan lekker alleen staat er veel wind dus rolt de boot en dit is minder prettig wat koken en slapen betreft.

12-12-12.  Dinsdag.

Er blijft veel wind staan dus bikkelen, maar we lopen lekker en maken 140 mijl.

Varen nu recht op Paramaribo. Weer wordt wat tropisch soms korte buien en dan weer zon.

13-12-2012. Woensdag.

Vandaag drinken we een borrel we zijn halfweg meer dan 1000 mijl afgelegd met Ate.

We gaan nu aftellen.

14-12-2012 Vrijdag .

De wind is iets afgenomen dus de golven ook alles wordt weer vriendelijker en we hebben er weer zin inlezen al vast boeken over Suriname en maken plannen wat we gaan bekijken. Ben aan het vissen en krijg 3 maal beet iedere keer de haken recht slecht materiaal dus of weer grote vissen.

Krijg om e en of ander e manier de lijn in de schroef, morgen als het rustig is maar eens in het water kijken of de spinner er nog aan zit anders ben ik mijn laatste spinner kwijt en kunnen we niet meer vissen.

15-12-2012 Zaterdag.

Ha, vandaag 62 jaar geworden op de oceaan eens kijken wie er langs komt…………….Verder weinig nieuws.

Het toilet raakt verstop dus aan de bak met je verjaardag leidingen zitten vol met kalk, 2 uren werk en het toilet werkt weer naar behoren, had dit liever op een andere dag gehad.

Vissen wil ook niet meer ze zijn veel te groot iedere keer knap of de lijn of zijn de haken weer recht, koop in Suriname beter vis gerei. Of een bordje alleen voor jong spul…….

16-12-2012   Zondag.

Eindelijk weer een wolkeloze dag, brood baken gaat steeds beter en sneller lekker vers elke dag.

Ate kreeg vannacht bezoek  een vogel door zijn raam, heeft hem gelijk weer naar buiten gegooid, dieren zoeken hem dus wel op…………

Nog te gaan 656 mijl……………….…

17-12-2012  Maandag.

Beginnen met zon dus zwembroek aan en in smeren, tegen de middag komt er bewolking en gaat het regenen, echt regenen we gaan zelfs douchen buiten maar het blijft de hele dag verder regen.

Nog 500 mijl te gaan.

18-12-2012  Dinsdag.

Het wordt langzaam droog en we kunnen weer naar buiten, er liggen vandaag 20 vliegende vissen op het dek Ate mag ze terug gooien in zee. Het blijft tot de avond bewolkt alleen bij de zonsondergang laat de zon zich weer zien en meteen de mooiste zons ondergang tot nu toe, ook komen dolfijnen het feest vergroten.

19-12-2012  Woensdag.

We staan op met zon en zo blijft het de hele dag met een redelijke wind, tegen de avond valt de wind weg en gaat voor het eerst de motor aan voor voortstuwing, We draaien elke dag 1,5 uur de motor om de accu’s vol te krijgen. We hadden problemen met de stuur automaat maar dit was geheel te wijten aan te weinig spanning in de accu’s. We laden nu elke dag en bij geen zon 2 x.

Ineke komt nu definitief niet naar Paramaribo van wege Sjoeke,dus ga ik proberen een plaats voor de boot te zoeken in Paramaribo en ga ook zo snel mogelijk terug naar huis,

Nog 290 mijl tegaan…………….we krijgen zin in een Pabo biertje……………..

20-12-2012 Donderdag.

Vandaag 14 dagen op zee en we naderen Paramaribo.Krijgen bezoek van een fransche marinejet uit de lucht ze vliegen 3 x over en roepen ons op.Graag port van vertrek en aankomst,aantal personen,naam schip en thuis haven (land). Na alles doorgeven te hebben bedanken ze ons en wensen ons verder een goede reis.

Nog minimaal een dag varen en dan nog de rivier op.

21-12-2012  vrijdag,

Volgens de plotter nog 18 uur varen en komen dan zaterdag morgen aan voor de monding van de Suriname rivier mooi bij licht. We zijn er dus bijna…………………….nog 81 mijl.
Komen om 10 uur aan onder luid getoeter worden we verwelkomt..............................Suriname we zijn er na 2 uur zitten we op het Leideplein aan een Parbobiertje wel verdient lijkt mij.
Suriname blijkt leuk,mooi en vooral nederlands en gezellig.
Suriname rivier,

brug,,,,,,

Aannemer gevraagd....................

1. Oo wat fijn! Jullie zijn er weer!! Laat me ff weten of ik iets kan regelen voor jullie! Jammer dat ik je niet kon bellen op je verjdaardag pap! Maarr: van harte! Ik heb aan je gedacht en een goede borrel op je genomen!
    Groetjes Annemarie

2. Goed om te lezen dat jullie veilig zijn aangekomen. Zaten elke dag te kijken of er nieuws was. Leuk om op Google maps jullie positie in te voeren om te zien waar jullie op de oceaan zaten. Geniet er nog even van in Paramaribo!!

Peter & Cobi

3. heey papa en ate mooie foto's ik ben jaloers op het weer! prachtig om die verhalen te lezen. enne ate pas je op in suriname heb je oom dieren die je niet naar je hoofd geslingerd wilt hebben haha!
    ik moet met de kerst werken maar daarna weer even vrij tot het weekend.geniet ervan maar dat zit wel goed zie ik, vanavond gaan we naam mama toe en morgen lekker kerstdiner! veel liefs en een heeeel fijne kerst gewesnt op suriname!